Loading...

Category 1 . March 3, 2022

Enam (6) Petanda Anda Perlu Menukar Minyak Enjin Kenderaan

Menukar minyak dalam kereta anda biasanya merupakan prosedur yang cepat dan tidak menyakitkan apabila dilakukan di pusat servis automotif moden. Minyak pelincir dalam kenderaan anda adalah sesuatu yang amat penting untuk kelancaran dan perlindungan untuk semua komponen enjin. Minyak yang baik dan bersih meningkatkan prestasi kereta anda dan memanjangkan hayat enjin.

 

👉 Jadi mengapa ramai orang menangguhkan penggantian minyak mereka sehingga terdapat masalah yang boleh dilihat?

✅ Ramai pemandu bergantung semata-mata pada meter perbatuan/bacaan pada meter sebagai penentuukur bila minyak mereka perlu diganti, tetapi faktor lain turut memainkan peranan, seperti kualiti minyak, umur kereta dan cara kereta dipandu. Minyak enjin baru yang segar dan bersih mengoptimumkan prestasi kenderaan anda dengan pelincir bahagian dan memastikan enjin bersih dan sihat. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, minyak itu sendiri akan “breakdown” dan mengalami kesukaran untuk melaksanakan tugasnya. Sebaik sahaja ini bermula, kereta anda mungkin akan mempamerkan sekurang-kurangnya satu daripada tanda amaran di bawah.

 

▶️ Low Oil Pressure & Check Engine Light Menyala

Penanda yang paling jelas bahawa terdapat masalah dengan minyak anda akan datang dari kereta itu sendiri. Lampu tukar minyak atau “low oil pressure” dalam kenderaan anda akan menyala apabila minyak tidak mencukupi dalam sistem, jadi periksa dipstick untuk melihat apa yang berlaku. Dalam kes yang lebih teruk, lampu check engine akan menyala. Berhati2, kenderaan anda memberi amaran kepada anda bahawa keadaan telah menjadi sangat teruk sehingga enjin berisiko rosak akibat bahagian yang bermasalah atau kekurangan pelinciran.

 

▶️ Bunyi Enjin Bising dan Ketukan(knocking noise)

Minyak menyediakan lapisan pelindung kepada komponen enjin, mengelakkan “metal to metal contact” dan memastikan enjin senyap. Jika minyak anda tidak berfungsi dengan betul, akan berlaku peningkatan bunyi bising pada enjin. Dalam kes yang teruk, anda mungkin mendengar bunyi ketukan(knocking) yang menandakan enjin anda “wear & tear” sedikit demi sedikit kerana kekurangan pelinciran.

 

▶️ Minyak Gelap dan Kotor

Minyak enjin baru yang bersih warnanya seakan2 “amber” dan sedikit lut sinar. Apabila ia digunakan, ia dipenuhi dengan “deposits, debris & varnish” yang terkumpul daripada operasi enjin dan akan menjadi lebih gelap. Ia tidak akan jelas apabila ini mula berlaku, jadi anda mesti berwaspada dan memeriksa minyak enjin anda sekurang-kurangnya sekali sebulan. Untuk melakukan ini, keluarkan dipstick dan lapkannya sebelum mengembalikannya ke tangki minyak. Sekarang keluarkan untuk kali kedua. Jika anda tidak dapat melihat dipstick melalui minyak, sudah tiba masanya untuk menukar minyak.

 

▶️ Bau Minyak Dalam Kereta

Jika anda terhidu minyak di dalam kereta atau pada “engine bay”, ia selalunya menandakan kebocoran minyak. Jika anda turut menghidu gas atau asap ekzos, kenderaan mungkin terlalu panas. Sekiranya ini berlaku, anda perlu servis kenderaan dengan segera.

 

▶️ Asap Ekzos

Kenderaan yang sihat akan menghasilkan wap air lutsinar yang sentiasa keluar dari ekor ekzos kereta anda(terima kasih pada catalytic converter) bukannya asap putih, tetapi jika ini berubah menjadi asap, sudah tiba masanya untuk pemeriksaan enjin. Anda mungkin mempunyai bahagian enjin yang rosak atau kebocoran minyak. Kebiasaanya pistong ring sudah bocor atau pada gasket dan seal.

 

▶️ Perbatuan Berlebihan

Jika anda telah melakukan perjalanan jauh yang bukan dari kebiasaan, pertimbangkan penukaran minyak lebih awal daripada jadual biasa anda. Setiap kereta adalah berbeza, tetapi kebanyakannya sepatutnya ditukar minyak setiap 5,000km atau tiga bulan. Kenderaan baru biasanya memerlukan penukaran minyak setiap 10,000km atau enam bulan. Semak buku panduan pemilik anda untuk mendapatkan garis panduan khusus. Terdapat juga minyak perbatuan tinggi(High Mileage) untuk kenderaan lama.

 

▶️ Tukar Minyak Dengan Segera

Penukaran minyak adalah biasanya mudah dan murah, dan salah satu perkara paling penting yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan kereta anda daripada penuaan(aging prematurely sebelum waktunya. Menggunakan minyak enjin berkualiti yang betul akan mengelakkan “wear & tear” yang berlebihan pada enjin anda.

 

Share:

Latest Promo

RELATED BLOG POSTS

Category 1 . March 30, 2021

Mannol Automatic Transmission Fluid(ATF): The Essential Fluid For Your Vehicles.

Category 1 . March 30, 2021

Mannol 10W-40 Selection.

Category 1 . March 30, 2021

Mannol selection of 5W-30. The choice just getting better and better.[English]

Still unsure which product suitable for your car?

Need more information? We are more than happy to get in touch with you. Just click on the button below and we will talk soon.